Jak se stát au pair 3 - Skype s host family

neděle 3. dubna 2016




Už jste se rozhodli odjet (viz. 1. díl). Udělali si profil na všech možných místech (2.díl) a komunikujete se svou vysněnou rodinkou. Takže vás čeká Skype hovor. Pokud ho rodina nevyžaduje, vy na něm každopádně trvejte. Jestliže se mu i potom vyhýbá, rychle pryč, tady něco nehraje. I když je vaše angličtina hrozná, nebojte se. Na Skype přece jenom člověk pozná trochu víc.

Pamatuji si na svůj úplně první Skype s host family. Bylo to naprosto nečekané, takže jsem se ani nemohla připravit. Celou dobu jsem koktala, mlela páté přes deváté a když se mě HM (host mum) ptala, co bych o nich chtěla vědět, nemohla jsem si na nic vzpomenout. Prostě hrůza a taky z toho pak nic nebylo. V tu chvíli jsem si myslela, že si mě snad žádná rodina nemůže vybrat. Žádný strach. Poprvé je to vždy nejhorší a s každým dalším Skypem se zlepšujete, takže neházet hned flintu do žita. Na další hovory už jsem se připravila a šlo to o poznání lépe.

Jak zvládnout Skype s host family?


1. Snažte se uklidnit. Joo, ono se to kecá. Já vím, byla jsem taky nervozní. Adrenalin stoupal s každou minutou blížícího se Skypu. A co teprve když se ozvalo zvonění příchozího hovoru.  Mamka mi před jedním z prvních hovorů podstrčila skleničku vína "na kuráž", ať se uklidním :D Takže pokud vám to pomůže, jen do toho. Ale fakt jen skleničku, ať se nevylijete jak vázy. To by asi na rodinu moc dobrý dojem neudělalo, co myslíte :)

2. Připravte si, na co se chcete zeptat. Nebojte se to napsat na papír. Já si tenkrát otázky připravila ve wordu, který jsem měla otevřený hned vedle Skypu. Takhle jsem mohla s rodinou udržovat kontakt a nestrávit celý rozhovor s hlavou zabořenou v papíru.




3. Na co se vlastně ptát?

  • Ptejte se na děti, jak se jmenují, co rádi dělají, jaká je jejich nejoblíbenější hračka, cokoli vás napadne. Rodiče budou rádi, že se zajímáte. Většinou telefonujete s HM (případně i s HD = host dad) a často vám ukáže i děti, takže se můžete ptát rovnou jich (ale někdy bývají stydlivé). 
  • Zjistěte, co bude vaší náplní práce. Já většinou tady ty věci s rodinami řešila přes zprávy a na Skypu jsem se jich ptala, jen pokud jsem v něčem neměla jasno. Veškeré podmínky si zjistěte opravdu dopodrobna, např. i to, zda budete mít vlastní pokoj. Mně to přišlo jako samozřejmost, ale potom jsem slyšela příběhy holčin, které přijely a musely sdílet pokoj s dětmi. A to by teda nedal nikdo, ať jsou ty děti sebelepší, soukromí je potřeba. Věřte, že občas budete mít dny, kdy se prostě budete chtít zavřít v pokoji a nikoho celý den nepotkat :) Takže denní rozvrh, povinnosti, jestli požadují úklid a co zahrnuje, pokoj, plat, jak to chodí o prázdninách, počet babysittingů atd. Rodina vám může také sestavit smlouvu, kde bude souhrn všech vašich i jejich povinností (ale není to 100 % záruka, že to tak doopravdy bude).
  • Požádejte rodinu o kontakt na bývalou au pair. Pokud jsou fajn, nemají se čeho obávat a s radostí vám ho poskytnou. Té se pak můžete zeptat na spoustu věcí co se rodiny a jejího chodu týče.
  • S největší pravděpodobností se rodina bude ptát i vás. Klid. Nestresujte. Pokud nebudete rozumět, zeptáte se, rádi vám otázku zopakují či nějak vysvětlí. Často se ptají na vaši rodinu, jaké máte zkušenosti s dětmi, zda jste už někdy byli v zahraničí takhle dlouho a proč jste se rozhodli dělat au pair. Jedna HM se mě ptala, jak bych řešila, když děti zlobí. Asi jsem hodně zabodovala tím, že jsem řekla, že nerada křičím, proto bych se jim nejprve snažila vysvětlit, co udělaly špatně. Takže né dám jim pár facek a pošlu je klečet do kouta (i když by si to některé občas zasloužily). To byste asi nikam neodjeli.
  • Může se stát, že vás rodina pozve na tzv. zkušební víkend. Zaplatí vám letenky, vy přiletíte k nim domů, strávíte s nimi nějaký čas a podle toho se uvidí, zda si sednete či ne. I mně se to stalo. Rodina byla hrozně fajn, já jsem se jim taky líbila, nakonec to ale neklaplo kvůli mé angličtině. Ono se asi není čemu divit, když přede mnou měli slečny s min. vystudovaným Bc. v AJ. Já se sem tu angličtinu přijela naučit, stejně jako většina holek. Mrzelo mě to, ale zpětně jsem hrozně ráda. V mojí nynější rodině mám mnohem lepší podmínky, více času, lepší lokalita atd. Takže buďte trpěliví, pokud něco hned nevyjde, nezoufejte. Nebyla to ta pravá rodina pro vás.
  • Přidávám odkaz na jednu super stránku, kde můžete najít časté otázky při Skypu s host family.

4. Usmívejte se. Snažte se uvolnit a nepůsobit jako uzlíček nervu. Ono by to s tou pravou rodinou mělo přijít samo, většinou hned poznáte, zda je vám někdo sympatický či ne, a podle toho se odvíjí zbytek konverzace. Když nebudete rozumět, slušně poproste o zopakování, není to žadný drama. Naopak, mnoho Angličanů ocení vaši znalost cizího jazyku, oni sami totiž nic moc neumí. Při jednom Skypu jsem zrovna byla u našich a do pokoje vešla moje 6-ti letá ségra, netušila, že s někým telefonuji. Rodina byla nadšená, hned na ni začali mávat a zdravit ji. Nakonec to skončilo tak, že hovor probíhal mezi dětmi rodiny a mojí sestrou, ačkoliv si vůbec nerozuměly :D

Takže vám přeji hodně štěstí a trpělivosti. Nevzdávejte se, může se stát, že rodinu najdete až na poslední chvíli a během pár dní odletíte. Pokud se budete chtít podělit o své dojmy či poradit, klidně mi napište do kometářů nebo do zpráv na mé fb fanpage Edit from the otherside.

Vzhůru do hledání a skypování.
E.

Žádné komentáře:

Okomentovat

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS